fredag den 26. marts 2010

Guatamala

For tre dage siden ankom vi til Guatamala, der allerede er blevet vores nye yndlingsland. Folk er ufatteligt soede og afslappet.

Vi krydsede graensen paa gaaben med stor forvirring og pludselige betallinger (sikkert selv opfundet af graensevagten). Vi fandt en saakaldt "chickenbus" og huhej i fuldfart op i bjergene gennem tusindvis af sving i en overfyldt bus, der troede den var natbussen i Harry Potter. Saa mens Stan Stabejst gravlede rundt paa bussens tag med bagage og indsamlede penge, maatte de modkoererne biller noedsving ud til vejkanten og bussens passager bare holde fast og haabe paa bussen ikke ville tippe i de skarpe sving. Saa godt som doede af udmattelse ankom vi til Xela.

Pigerne er kommet paa en god sprogskole og jeg er lige startede paa et projekt paa et boernehjem idag i en drengegruppe paa 11 aar. Det er sindsygt haardt. Det er alle boern, der er blevet fjernet hjemmefra, hvilket der skal ret meget til for, at de goer det i saadan et fattigt land. Mange har vaeret udsat for incest og haard fysik vold - saasom at faa haelt kogene vand ud over sig, kaempe snitsaar i ansigtet osv. Derudover er der ogsaa ret meget kaos - forestil dig 25 skadet drenge og en laere ( og nu mig). Mange er ret fysiske voldlige og det bliver ligesom godtaget, at man slaar i stedet for at sige; "lade vaer med det". Jeg er paa hjemmet fra 8-12 mens pigerne laeser spansk mellem 8 og 1, saa det er ret perfekt. Som en del af projektet og sprogskolen er vi flyttede en hos en familie. Saa nu vil jeg skynde mig tilbage til aftensmaden :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar